Základným legislatívnym rámcom v oblasti športu je zákon č. 440/2015 Z.z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len "zákon o športe"), ktorý nadobudol účinnosť 1. januára 2016. (Tento zákon nahradil pôvodný zákon č.300/2008 Z.z. o organizácii a podpore športu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.) Ďalej je z hľadiska pôsobnosti obce potrebné uviesť zákon č. 1/2014 Z.z. o organizovaní verejných športových podujatí a o zmene a doplnení niektorých zákonov. (pozn.: zákon č. 288/1997 Z. z. o telesnej kultúre v znení neskorších predpisov bol zákonom č. 440/2015 Z.z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov zrušený). Na základe ustanovenia § 2 písm. h) zákona č. 416/2001 Z.z. o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na obce a na vyššie územné celky v znení neskorších predpisov prešli na obce určité kompetencie v oblasti telesnej kultúry:
1. štátna správa vykonávaná do účinnosti tohto zákona okresným úradom,
2. rozpracovanie koncepcie rozvoja telesnej kultúry,
3. súčinnosť pri výbere a príprave športových talentov,
4. podporovanie organizovania športových podujatí miestneho významu,
5. utváranie podmienok na rozvoj športu pre všetkých,
6. podporovanie športovej aktivity zdravotne postihnutých občanov,
7. podporovanie iniciatívy v rámci telesnej kultúry zamerané na ochranu prírody,
8. kontrola hospodárenia a účelovosti využívania finančných prostriedkov poskytnutých na telesnú kultúru,
9. spolupráca s občianskymi združeniami, obcami a inými právnickými osobami a fyzickými osobami, ktoré pôsobia v oblasti telesnej kultúry.
Zákon č. 440/2015 Z. z. o športe (§ 64) a o zmene a doplnení niektorých zákonov upravuje pôsobnosť obce v oblasti športu nasledovne:
Obec pri výkone samosprávy:
a) vypracúva koncepciu rozvoja športu na podmienky obce,
b) podporuje výstavbu, modernizáciu, rekonštrukciu, údržbu a prevádzkovanie športovej infraštruktúry v obci v spolupráci so športovými organizáciami,
c) zabezpečuje využívanie športovej infraštruktúry v základných školách, ktorých je zriaďovateľom a športovej infraštruktúry vo vlastníctve alebo v správe obce na šport pre všetkých so zameraním na mládež najviac za náklady s tým spojené,
d) môže zriadiť so športovým zväzom a športovým klubom športové stredisko na vykonávanie športu pre všetkých so zameraním na mládež pod vedením športového odborníka,
e) podporuje organizovanie súťaží športu pre všetkých a športu zdravotne postihnutých v obci,
f) podieľa sa na vytváraní podmienok na vykonávanie športu pre všetkých a športu zdravotne postihnutých v obci,
g) oceňuje športovcov a športových odborníkov pôsobiacich v obci.
Koncepciu rozvoja športu v meste Nováky by mala tvoriť analytická a strategická časť. V Analytickej časti dotvárajú názory riaditeľov škôl, predstaviteľov športových klubov pôsobiacich na území mesta i postoj verejnosti k športovaniu, ktoré chceme získať prostredníctvom dotazníkov. V strategickej časti dokumentu budú následne uvedené priority vyplývajúce z identifikovaných problémov a návrhov ich riešenia.
Poprosili by sme obyvateľov mesta Nováky o vyplnenie prílohy č. 3 "Anketa pre verejnosť" a preposlanie na e-mailovu adresu lenka.lickova@novaky.sk , lubomir.janosik@novaky.sk, alebo odovzdanie vyplnenenej ankety na sekretariát mesta Nováky.
Ďakujeme veľmi pekne za každé jedno vyplnenie ankety.